Skyggeteater, papirproduktion og land-art med tråde til Rwanda
BaggårdTeatrets skyggesider
Den regionale kulturtjeneste Kulturens Laboratorium har faciliteret et samarbejde mellem dukkemager Ida Marie Tjalve, BaggårdTeatret og lærere og elever fra to 3. klasser fra Rantzausminde skole. Sammen udforskerdede skyggeteatrets potentialer og undersøger, hvordan krop og lys kan skabe en magisk forestilling.
I løbet af fire workshopdage skabte eleverne en forestilling ud fra deres egne originale idéer sammen med kunstneren. Idéerne fik liv med gammelt skrammel, der skabte en smuk, poetisk skyggeverden. De lavede selv plakater og billetter, hvorefter de inviterede forældre, søskende og bedsteforældre ind på BaggårdTeatret tirsdag d. 10. april hvor resultatet kunne ses.
Projektet gav eleverne mulighed for at erhverve sig praktisk viden om nogle af kroppens og stemmens udtryksformer. Eleverne fik erfaring med at samarbejde om at dramatisere en tekst og lærte at lave et storyboard. Alt sammen læring der supplerer deres undervisning i dansk og billedkunst og lever op til folkeskolens fælles mål, som f.eks. ønsket om at eleverne skal kunne ”udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder” Dermed ønskede projektet at vise det potentiale, der ligger i at kunstnere, kulturinstitutioner og skoler samarbejder om at give børn de bedste muligheder for at opnå øgede kundskaber og kendskab til deres nærmiljø. Et ønske der er blevet indskrevet i folkeskolereformen som et krav om en ”åben skole”.
Projektet er støttet af #statenskunstfond gennem #huskunstnerordningen
Kort om kunstneren
Ida Marie Tjalve har af flere omgange modtaget støtte fra Statens Kunstfond, herunder også fra Huskunstnerordningen, for sit arbejde med visuel scenekunst, primært skygge-, animations- og dukketeater. Hun har studeret dukketeater ved London School of Puppetry og The Little Angel Theatre også i London. Hendes forestillinger skabes ud fra metoden ”devicing”, og hendes anvendte materialer afhænger af forestillingens overordnede idé, men ofte indgår ”værdiløse” materialer som strandtømmer og naturmaterialer.
Ida Marie Tjalve har erfaring som freelance-performer i både ind- og udland, hun er medlem af dansk artistforbund og så er hun en såkaldt ”dragepasser” hos kulturambulancen ”Den Røde drage”; et mobilt værksted, der besøger Rigshospitalet, krisecentre og fængsler med workshops, lege og fortællinger for børn i socialt udsatte sammenhænge.
Se mere om hendes virke her: www. theatrumelasticum.dk
”Fra bog til bog”:
Kulturens Laboratorium har ligeledes faciliteret et samarbejde imellem kunstner Katrine Westenholz Nielsen og tre indskolingsklasser fra Brylle skole i Assens Kommune. Sammen omdannede de Vissenbjerg biblioteks gamle, udgåede bøger til nye kunstbøger med børnenes egne værker. Børnenes værker udstilles på Vissenbjerg bibliotek og kan opleves i hele april måned.
Børnene fra Brylle Skole og deres lærer Sara Tønder Gudmundsdottir har begejstrede for projektet, der har givet anledning til både at få både hænder og hoved i sving. Lærer Sara Tønder Gudmundsdottir siger om forløbet:
”Det er fantastisk at se eleverne med fingrene nede i de her materialer. Det er langt fra hver dag, at vi har tid til denne her slags fordybelse, og børnene nyder det i fulde drag, og de lærer en masse samtidig”
Kunstner Katrine Westenholz Nielsen præsenterede under projektet børnene for en metode, hvorpå de kunne give nyt liv til bibliotekets kasserede bøger:
”Papir er grundlæggende et miljøvenligt produkt. Det er lavet af plantefibre og indgår i naturens kredsløb. Papir kan genbruges. Genanvendelsen foregår ved at papiret omdannes til grød af fibre under omrøring i vand. Fremstillingen af det færdige papir foregår ved at papirmassen hældes ud over et fint net. Når vandet er løbet fra, kan den dannede fibermåtte forsigtigt løsnes og tørres, hvorved man får det færdige papir”
Projektet er støttet af #statenskunstfond gennem #huskunstnerordningen
Kort om kunstneren
Katrine Westenholz Nielsen arbejder med kommunikation, grafisk design, leg og læring. Til sine designs bruger hun genbrugsmaterialer, tegning og collage, samt adobe-programmer som InDesign, Illustrator og Photoshop, mens hun til sine mere grafiske arbejder bruger træsnit og linoleumstryk. Hun er uddannet Cand. Design i kommunikationsdesign fra Designskolen Kolding med speciale i visuel læring og faglige bevægelseslege. Hun har international undervisningserfaring, bl.a. fra Berlin, Ghana og Shanghai. Ind imellem laver hun grafik på Fyns Grafiske Værksted, hvor der er fokus på håndværket og processen. Hun mener, at designmetoder giver håndgribelige værktøjer og strukturer til at facilitere den kreative proces.
Se mere på Katrine Westenholz Nielsen Facebook-side
En hilsen til Rwanda - fra en skov i Danmark
Kunstner Stine Læntver, Gæsteatelier Hollufgaard og tre 1. klasser fra Paarup skole og deres lærere har sammen arbejdet med land-art og lavet en række skulpturer, der nu kan ses på Paarup skole.
Som optakt til forløbet besøgte eleverne fra Paarup Skole Landart-parken på Hollufgaard, hvor de så nærmere på de udendørs skulpturer - også kaldet Landart. Derefter gik de under kyndig vejledning fra kunstner Stine Læntvær i gang med at lave deres egen landart.
Under hele processen var der løbende dialog med en venskabsskolen i Rwanda og efterfølgende blev dokumentation af børnenes færdige landart sendt til Rwanda som en slags ”challenge”, hvor Paarup skolens elever viser deres værker og udfordrer eleverne i Rwanda. Hvad kan eleverne i Rwanda lave med de ressourcer de har i deres nærområde ?
Kunstner Stine Læntver præsenterede børnene for en metode, hvorpå de kunne arbejde med de materialer, der var tilgængelige lige uden for døren. Hun fortalte i den forbindelse:
”Børnene skal lave landart, og det skal de, fordi de skal lade sig inspirere af, at kunne lave kunst med få og enkle naturlige, billige og brugte materialer. Ligeledes skal de ”opdage” at det også er muligt at inddrage naturen, idet deres kunstværker skal udsmykke en lille skov ved skolen.”
Kort om kunstneren
Stine Læntver arbejder med keramik/skulptur og er uddannet ved Århus Kunstakademi, keramikskolen i København og har desuden læst filosofi på Århus Universitet. Stine Læntver fortæller historier med sine keramiske skulpturer der ofte center sig om temaer som; naturen og liv og død. Hun har et vildt, utæmmet og legende udtryk der lader beskueren tænke med. Hun bruger mange forskellige og materialer og eksperimenterer gerne med stentøj, porcelæn, glas, jern, glaceringer og naturens egne forunderlige materialer.
Hun har en bred erfaring indenfor undervisning i kunst, både på folkeskoler og højskoler, og har fungeret som underviser og leder af børnebilledskolen Sydfyns Kunstskole. Hun arrangerer workshops for børn, hvor hun foruden keramiske skulpturer også arbejder med fotos af malerier og installationer. Se mere her: http://clayart.dk
Kort om Kulturens laboratorium
Kulturens Laboratorium er en videndelende kulturtjeneste under Kulturregion Fyn, hvor kulturinstitutioner, kunstnere og skoler fra hele Fyn eksperimenterer omkring udviklingen af nye kunst- og kulturformidlingsforløb til skoleelever på tværs af genrer og fag.
I Kulturen Laboratorium videndeler vi desuden omkring best practise-modeller, ligesom vi superviserer eller oplærer hinanden i at blive endnu bedre til at undervise og/eller formidle kunst og kultur.
Kulturens Laboratorium understøtter børns innovative og kreative egenskaber samt generelle lyst til at lære. Derudover understøtter vi de fynske skoler og kunst- og kulturlivet, så de får de bedste betingelser for at samarbejde om at skabe kunst- og kulturforløb af høj faglig kvalitet.
I efteråret 2017 blev der skabt 18 nye partnerskaber mellem skoler, kulturinstitutioner og kunstnere, der skal munde ud i en række forløb der gennemføres fra medio marts 2018.
Link til Facebook side: https://www.facebook.com/kulturenslaboratorium/
Andre henvisninger
Vi har på baggrund af tidligere forløb i Kulturens laboratorium udarbejdet en forskningsrapport i samarbejdede med Tatiana Chemi, AAU der blandt andet anskueliggør hvordan mødet med en professionel kunstner kan understøtte børnenes læring og trivsel og samtidig har et stort potentiale til at inkludere de børn er udfordret i andre fag. Læs rapporten her