Så gik der cirkus i den
- Er I klar til at lave cirkus?
Jaahhrrrr, skriger børnene.
Efter at have set smidige mænd lave akrobatik og gå på line er børnene mere klar end brusen i en rystet sodavand. Det kribler i kroppen for selv at få lov til at prøve, kan man se, og da Gry Lambertsen fra Dynamo Workspace, som er et arbejdsfællesskab for cirkusartister, er færdig med at byde velkommen, er børnene af sted.
Cool Dinokids og De skøre æbler skal lære at gå på line, mens Cirkusunderbukser og De nuttede hunde skal op i trapezgyngerne.
Inden børnene er troppet op til denne dag fuld af nycirkus og artisterier, har de lavet bannere og fundet på gode cirkusnavne. De fleste er stolte over deres udstyr, men en enkelt pige rynker på næsen. Hun hører med i Cirkusunderbukser-truppen.
- Hvorfor skulle hun også sige det højt, hvisker hun til en pædagog.
Det er den første ud af fire dage, hvor Kulturregion Fyn og King Kong Dynamo, en nycirkusfest, workshop og totalteateroplevelse, inviterer SFO- og indskolingsbørn fra hele Fyn ind i et legende og fantasifuldt miljø, hvor de får lov til at udfolde deres kreativitet på en ny måde. De to første dage finde arrangementet sted i Svendborg, og derefter rykkes magien til Odense.
Cecilia de Jong, der er projektansvarlig ved Kulturregion Fyn og står bag arrangementet, er mere end almindeligt glad.
- Alle burde have et job som mit på en dag som denne. Det er bare så fedt, og hvor er de glade, siger hun midt i larmen fra et par hundrede entusiastiske unger.
Gry Lambertsen fra Dynamo Workspace er også tilfreds med dagen, larmen og latteren.
- Det er virkelig fedt at have børnene på besøg. De sluger det hele råt. Jeg er virkelig glad for den måde, de tager imod vores workshops på og bliver inspireret.
Cecilia de Jong er glad for, at så mange skoler tog imod tilbuddet om at komme ud og lege med nycirkus-artister, for det handler ikke kun om at have det sjovt. Det handler også om at blive klogere på sig selv, sin krop og sine kundskaber.
- Vi kan se gennem vores forskningsprojekt, at når mange børn møder kunstnere og kultur dér, hvor den laves og lever, åbner det mange døre for dem. Det kan være med til at inspirere de elever, der har svært ved de normale læringsformer. Personificeret kunst gør dermed også den del af kulturen lettere at forstå, fortæller hun.