Mød Lene og Morten, der udvælger projekter i Kultur i Natur-puljen
Morten og Lene er begge glade for at blive inspireret til deres eget virke og se, hvad der rører sig i kulturen på Fyn. Morten lægger vægt på originalitet, og Lene leder blandt andet efter, hvordan man løser opgaven med at indtænke kreativitet.
Morten Teilmann-Jørgensen, museumschef Kongernes Jelling
Hvorfor har du sagt ja til at sidde i det her panel, som skal finde frem til, hvem der skal modtage midler fra Kultur i Natur-puljen?
”Det handler om nysgerrighed fra min side af. Vi søger også selv puljer, så det er fedt at se, hvad der rører sig rundt omkring. Det er spændende at se, om nogen har tænkt noget skævt, som vi alle kan blive inspireret af. Noget andet er, at man kan være med til at kvalificere projekterne måske.”
Hvad kigger du særligt efter i ansøgninger?
”Jeg synes, at originalitet er meget vigtigt. At man har gjort mere end bare at tage noget ned fra hylderne og pakke det ind på ny. Det er måske også der, hvor opskriften ikke er givet på forhånd, og man tænker holder det mon i virkeligheden, men det kan jeg godt lide. Og HVIS man så har taget noget ned fra hylderne, så er det også interessant, hvis man har fundet sammen med nye samarbejdspartnere – det er også en stor styrke.”
Hvad tænker du om seneste bunke af 23 ansøgninger?
”Jeg synes, der var eksempler på både det her med at finde på noget helt nyt og finde nye samarbejder, så det var en god bunke.”
Er det en ”god dag på kontoret”, når du skal læse ansøgninger igennem?
”Man skal lige tage tilløb til det, for det er mange ansøgninger på en gang. Man skal lige ind i det ”mode”, hvor man prøver at være med derude - hvor man eksempelvis forestiller sig, at man går bag en musiker i naturen, hvis det står beskrevet i ansøgningen. Så bliver det rigtig sjovt.”
Lene Gutzon Münster, lektor på pædagoguddannelsen i Odense og Svendborg
Hvorfor har du sagt ja til at sidde i puljepanelet?
”For det første er det for at få indblik i og viden om, hvad der rører sig af kultur på Fyn. For det andet har det relevans i forhold til min undervisning med pædagogstuderende. Her inddrager jeg for eksempel projekter, hvis jeg skal eksemplificere, hvordan projekter kan indtænke børneperspektivet eller beskrive, hvordan de kunstneriske processer har været i spil i de her projekter. Det er i høj grad relevant for de pædagogstuderende, da pædagoger også uddannes til at være kulturformidlere.”
Hvad lægger du særligt vægt på, når du kigger på projekterne?
”Jeg synes, det er interessant at se, hvordan ansøgerne tænker nøglebegreberne fra kriterierne fra puljen ind i deres projekt f.eks. kreativitet og den eksperimenterende tilgang. Børn er jo selv enormt gode til at være både eksperimenterende og kreative.”
Hvad tænker du om seneste bunke af 23 ansøgninger?
”Jeg synes, der er mange spændende ansøgninger, der kreativt og nyskabende lægger op til spændende oplevelser, der kombinerer kultur, natur og identitet. Der er imidlertid stor forskel på de enkelte ansøgninger. Måske kunne nogle af ansøgningerne have lidt større fokus på kriteriernes nøglebegreber, dvs. med en større bevidsthed omkring dem. Andre projekter har sådanne gode perspektiver, men som de vist ikke selv er helt klar over. Nogle ansøgninger kan nærmest virke lidt for beskedne, hvis man kan sige det sådan.”
Er det en ”god dag på kontoret”, når du skal læse ansøgninger igennem?
”Ja, og jeg prøver faktisk at gøre mig umage med at læse dem. Jeg synes, det er vigtigt, for vi står med andre menneskers "kulturliv" i vores hænder. De har fortjent, at man tager det seriøst."