KulturCamp sluttede på toppen i Svendborg
Af projektleder Cecilia de Jong
Siden 2015 har vi hvert år i vinterferien inviteret en gruppe udvalgte unge talenter indenfor for at udvikle deres kreative potentiale på vores KulturCamp. Forløbet er alle årene blevet skabt i et tæt samarbejde med Teater Momentum og Baggård Teatret - og i år kom så også festivalen ”Svendborg Dage med Brecht” til og blev den primære platform for de unges projekt, der i år blev præsenteret under festivalen.
Instruktør Petra-Leonie Plicher, som er kendt for hendes Reumert-nomineret forestilling ”Svendborgdigte”, og Bluespot Productions fra Augsburg i Tyskland instruerede og samarbejdede med de seks udvalgte unge om et meget ambitiøst og farverigt program, der strakte sig over mange dage og bredte sig over mange platforme og formater.
I hele uge 7 var talentholdet indkvarteret på Danhostel i Svendborg og arbejdede med Bluespot Productions og Petra-Leonie Plicher på BaggårdTeatret. Her blev de etableret som et ensemble og arbejdede intenst med at iscenesætte ny dansk dramatik.
Resultatet blev vist allerede mandag i uge 8, hvor de unge talenter indtog scenen under Brecht Drama Award og iscenesatte den dramatik, som håbefulde manuskriptforfattere havde sendt ind til en kompetent jury.
Stykket ”Days of Daze” vandt både jury og publikums hjerter, og derfor blev det også denne iscenesættelse, som blev præsenteret til selve åbningen af festivalen på Svendborg Bibliotek om onsdagen i uge 8.
Under åbningen overraskede de unge fra KulturCamp og Bluespot Productions med “The Good Person Challenge”. De spurgte gæsterne: ”Tør du tage udfordringen op og f.eks. kun købe genbrugstøj de næste to år?” De modige og villige blev inviteret via sms til en festlig afslutning på festivalen, hvor alle ”De gode mennesker fra Svendborg” kunne nyde en stor fælles middag i Ribers Gård.
Åbningen blev fulgt op af en række performances i Svendborgs gader om torsdagen, der havde til formål at skabe dialog med borgerne i byen om, hvad ”det gode menneske” er i dag. Det kom der er masse opsigtsvækkende møder ud af - blandt andet da de unge sendte hatten rundt efter et musikalske indslag og bad om mad og husly til ”hjemløse, rejsende kunstnere”. Efter bare tre minutter havde ensemblet fået tilbudt to middage og husly. Så Svendborg er så sandelig fuld af gode mennesker!
Allerede fredag præsenterede det unge ensemble et nyt format på Baggård Teatret: Teaterslam! Her mødte omkring 80 elever og studerende op for at vælge den bedste iscenesættelse af ny dansk dramatik og dermed udfordre den jury, der havde valgt tidligere på ugen. Det helt unge publikum havde en anden favorit, og det vakte stort engagement og indlevelse, at der under hele forestillingen var mulighed for at ”stemme”, ved at klappe højt (eller lavt).
Om lørdagen arrangerede Kulturregion Fyn og BaggårdTeatret i samarbejde med festivalen og Harders en ”Åben Scene”, hvor elever fra Ryslinge Højskole, Skolerne i Oure, Svendborg Gymnasium og B&U Teatret deltog med hver deres nye dramatik inspireret af Bertolt Brecht og stykket ”Det gode menneske fra Sezuan”.
Stykkerne blev spillet på henholdsvis Harders, rundt omkring i Bycentret og på B&U Teatrets egen scene. Der var mange friske og modige bud på, hvordan Brecht kan være relevant i dag. Facilitator og instruktør Nadezhda Klimenko fulgte processen hele dagen, og hun var dybt imponeret over de unges engagement og evne til at bruge Brechts metoder, samt give stærke bud på relevansen af ”det gode” i dag. Der var mere end seks performances og langt over 100 publikummer i løbet af dagen.
Størst var opmærksomheden, da de unge fra Oure fyldte Svendborg Bycenter med en masse små, intense tableauer, der lokkede de handlende til at sætte sig og lytte med. Der var både børn og ældre, der slog sig ned - ja selv håndværkerne tog en pause fra arbejdet og kiggede med. Initiativet gav festivalen en friskt pust, og de unges stemmer blandede sig konstruktivt med resten af ugens program.
KulturCamp var også tilstede på den feministiske salon, sidste dag på festivalen og om dette skrev af Helle Wisbech på BaggårdTeatrets B-Blog:
”Et spørgsmål fra salonens moderator til de tilstedeværende, til en kort diskussion med sidemanden, var: Hvad er ikke kvindeligt, og hvad er ikke mandligt? Der kom forskellige bud, hvoraf det klareste kom fra den gruppe af unge scenetalenter, som udgjorde Kulturcampen i tilknytning til festivalen. Deres bud på et svar var de konkrete biologiske forskelle.(...) Resten er gjort af kulturelle og sociale normer og ændrer sig i forhold til kontekst, og kan ændres gennem de rammer, vi skaber. Jeg finder det lovende for fremtiden, at det var de unge, der var mest klare i spyttet på det spørgsmål.”
Søndag aften var festivalens sidste og her inviterede Bluespot Production og KulturCamp på en afskedsmiddag, der samtidig var en etablering af ”The Society for Good People of Svendborg”. De inviterede gæster var i høj grad publikummer, der havde engageret sig i KulturCamps performances i løbet af ugen, men også andre deltagere på festivalen og selvfølgelig alle de gode kræfter, der havde planlagt og afviklet den. Der blev holdt taler, oplæst manifest og udvekslet tanker om, hvordan vi agerer godt i dag.
KulturCamp blev afholdt for sidste gang i år. Vi ser dog et stort potentiale i at samarbejde på tværs af skoler, teater og festival og håber, at det bliver muligt igen til næste Brecht Festival, der afholdes i 2020. Måske endda med endnu mere fokus på det internationale samarbejde?
Få et lille indblik i KulturCamps mange aktiviteter på Dage med Brecht i denne video >
Tak til alle dem, der fik det til at lykkedes:
Anneline Köhler Juul (producent på Baggård Teatret og formand for Svendborg dage med Brecht) Baggård Teatret (og alle de ansatte der gav os hjerterum og husly), festivalen ”Svendborg Dage med Brecht” (og alle de frivillige bag), Harders (og deres rummelige personale) borgere og publikummer og selvfølgelig en særlig tak til instruktør Petra-Leonie Plicher og Bluespot Productions.
KulturCamp ensemblet bestod i år af:
Emil Nygård (poetry slam, skuespil), Katrine Å. Edvardsen (skuespil), Ida Juel Hansen (dans, skuespil), Boline Møllegård Storm (skuespil), Simone Stensgaard Rolsted (musik, skuespil) og Stina Tølbøll Bekker (musik, skuespil).
KulturCamp 2015-2018 var arrangeret af Kulturregion Fyn
FOTOS: Tibor Schrag og Liv Møller Kastrup