Det må gerne være nemt, bæredygtigt og året rundt – se tendenserne for kultur i natur
Tendens nr. 1 er en virus
”Corona har fået flere ud i naturen. Vi strømmer ud på gåture. Vandreturen ”Egtvedpigens Fodspor” måtte simpelthen lukke pga. popularitet.”
Tendens nr. 2: Bæredygtighed
”Der er et stigende fokus på bæredygtighed. Vi vil gerne passe på naturen, og det giver først rigtig god mening, når vi har berøring med naturen. ”
3: Vi søger ro
”Vi mennesker søger muligheden for ro, refleksion - og det at være til stede i nuet.”
4: Hele året rundt
”Vi ser saunaprojekter og sanketure. Vi kan sagtens tænke på noget, hvor man kan udnytte naturen hele året.”
5: Giv deltagerne en særlig anledning
” VI får i stigende grad lov til at danne os selv. Det spiller også ind i vores måde at bruge oplevelser på. Man danner sig selv, eksperimenterer og vælger selv. Det betyder, at man som arrangør skal se på, hvilke motiver gæsterne har og hvilken anledning, de kommer i. Oplevelsen skal selvfølgelig kunne noget i sig selv, men selve anledningen til det, skal man også have blik for.”
6: Det skal være nemt
”Forbrugerne er nådesløse. Vi er blevet vant til at det er nemt og book-bart. Hvis det ikke er nemt at finde ud af, hvor man skal møde op, så dropper man det igen. Vi er blevet enormt forvente på det punkt.”
Husk målgruppens behov
Line Bjerregaard Jessen fortalte også på seminaret , at man bør ”bryde sin målgruppe ned”, huske, at en børnefamilie kan være mange ting – også tre generationer sammen, og så skal man tænke målgruppens behov og ”brugerrejse” igennem.
”Der er to målgrupper, man skal være opmærksomme på. Der er de nysgerrige og uerfarne. De vil gerne nye oplevelser, men de er ikke så modige, og indgangsbarrieren må ikke være så højt. Og så er der de særligt interesserede med lidt erfaring. De motiveres af at blive bedre, klogere og vil gerne føle sig som en del af et community.”
Eksempler på projekter, som Line Bjerregaard Jessen har valgt at fremhæve til inspiration:
1. Deep Forrest Art Land, som er kunstværker i en skov.
”Kunstmuseer har svært ved at tiltrække bredt og andre end kulturinteresserede. Men hvis vi bare kan tage ud i skoven, så er vi mere modtagelige overfor det skæve. Det bliver brugt af alt fra dagplejemødre til vandre- og kunstentusiaster.”
2. Solvognens Fundsted
”Det er interessant fordi, man skaber nogle fysiske markeringer i landskabet, og så vi får en god grund til at bevæge os derhen.”
3. Vadehavscentret
”De har hele paletten af interessante events f.eks. omkring sort sol.”
4. Stedsans – gourmetophold i en svensk skov
”Det startede som et gastronomiprojekt, men det bliver mere og mere på skovens præmisser, hvor man også hjælper gæsterne med at få øjnene op for naturens kræfter, og at vi skal leve i pagt med naturen. Det afspejler et idealistisk naturssyn og samtidig, så er det en luksusoplevelse.”
5. Avernax, festival
”Det handler meget om at få miljøet til at spille sammen med noget som er meget klassisk – nemlig en festival. Det er en anden måde at være i naturen på.”